Wbrew pozorom nie będzie to post jedynie wyjaśniający czym jest i jakie obszary prezentuje model okna Johari. Chciałabym przy okazji tego wpisu zwrócić uwagę na wpływ informacji zwrotnej na naszą otwartość do komunikowania się z innymi. Albo odwrotnie – wpływ naszej otwartości do informacji zwrotnej na komunikowanie się z innymi… wybierzcie sami 🙂
Najpierw trochę historii – okno Johari powstało w latach 50- tych ubiegłego wieku, a swą nazwę wzięło od swoich twórców – Josiepha Lufta i Harrego Inghama i choć nazywa się dość skomplikowanie, z łatwością dostrzeżemy prostotę jego działania. Otóż, okno Johari jest narzędziem psychologicznym, które zwraca uwagę na cztery obszary:
1. Obszar otwarty (arena): znany Tobie i znany innym. „Ja publiczne”
Jest to ta część, którą znamy i którą dzielimy się z innymi ludźmi. Dotyczy zachowań, postaw, uczuć, emocji, umiejętności, motywacji, nawyków itp., których jesteśmy świadomi i które są w nas dostrzegane przez inne osoby. Wobec tej części swojej osobowości czujemy się pewnie i bezpiecznie. Im większy jest ten obszar, tym w bardziej czytelny i otwarty sposób komunikujemy się (i siebie) z otoczeniem. Nie bez znaczenia jest tutaj otwartość na informację zwrotną. Im jest ona większa, tym obszar ten jest szerszy, a my chętniej i łatwiej budujemy relacje z otoczeniem. Co ciekawe, im większa jest nasza otwartość, tym łatwiej również jest nam przekazywać informację zwrotną innym osobom, co służy ich (i naszemu) rozwojowi.
2. Obszar ślepy: nieznany samemu – znany innym. „Ja ukryte”
To obszar, który może być trudny dla nas samych, bowiem to tu występują nasze zachowania, nawyki czy cechy, które dostrzegają inne osoby, choć my sami nie jesteśmy ich świadomi. Znów powracamy do kwestii naszej otwartości na informację zwrotną. Aby rozwinąć swój potencjał, należy poszukiwać informacji na swój temat, również po to, by „obszar ślepy” nie pozostał finalnie niemożliwy dla nas do odkrycia, nawet w jakiejś części. Możemy tego uniknąć pracując nad sobą, a inni mogą w tym nam pomóc. Dzięki informacji zwrotnej od innych, możemy bowiem przyjrzeć się bliżej nie tylko obszarom do poprawy, ale i swoim mocnym stronom, talentom, czy też pozytywnym cechom, które widzą w nas inni, a które nie zawsze sami w sobie potrafimy dostrzec. Bardzo polecam przeprowadzenie samoanalizy SWOT jak również poproszenie o wykonanie jej dla nas przez trzy osoby obecne w naszym życiu (również zawodowym). Regularnie próbuję tej techniki i okazuje się być bardzo otwierająca.
3. Obszar ukryty (fasada): znany sobie – nieznany innym. „Ja prywatne”
Jest to ta część naszej osobowości, którą zachowujemy tylko dla siebie i nie dzielimy się nią z innymi lub robimy to tylko w gronie zaufanych osób. To najbardziej intymna i prywatna sfera, w której „trzymamy” różne, nieraz bolesne i wstydliwe doświadczenia naszego życia, do których niekoniecznie chcielibyśmy wracać lub się nimi chwalić. To w tym kwadrancie ukryte są nasze obawy i lęki. Akurat tutaj, informacja zwrotna nie ma bezpośredniego znaczenia. Chyba, że przyjmiemy, że jeśli poszerzamy wiedzę na swój temat, to zaufanie do osób, z którymi rozmawiamy wzrasta i tym samym wchodzą oni do naszego „kręgu zaufania”. Wówczas, elementy ukryte w tym obszarze mogą ujrzeć światło dzienne.
4.Obszar nieznany: nieznany nam – nieznany innym. „Ja nieświadome”
To obszar osobowości, który nie tylko nie jest znany nam, ale inni wokół nas też go jeszcze nie odkryli. To niepoznana część nas. Myślę, że choć nic nie wiemy o tym kwadrancie, to może on być wspaniałą przestrzenią do pracy nad poznawaniem samego siebie i obserwacji swoich zachowań. To tutaj ukryte są nasze możliwości, nasz potencjał. Już sama świadomość, że taki obszar istnieje to dobra wiadomość, prawda? 🙂
Widzicie, że informacja zwrotna jest bardzo ważnym elementem poszerzania naszej świadomości i pracy nad sobą. Im bardziej dbamy o to, by „ja otwarte” było większe, tym bardziej otwarte i świadomie pozytywne są nasze relacje z otoczeniem, także tym zawodowym. Serdecznie zachęcam Was do wyjrzenia przez okno Johari, by bardziej świadomie komunikować się z innymi… i z samym sobą.
PS. Test okna Johari przez informację zwrotną można zrobić bezpłatnie tu: https://kevan.org/johari. Test ten dobrze oddaje ideę, choć ma swoje ułomności, z których największym wydaje się ograniczona lista określeń, w dodatku przeważona w kierunku słów o pozytywnym zabarwieniu. Na początek wydaje się jednak wystarczający, aby oswoić się z informacją zwrotną na swój temat. Przyjmowanie komplementów też nie jest przecież łatwe, prawda? 😉
One thought on “Popatrz przez okno (Johari) i zwiększ swoją świadomość komunikacji”