Teacher Development Day “Komunikacja na drodze do porozumienia”- podziękowania i podsumowanie

Komunikacja jest niesamowicie ciekawą, ale i bardzo rozległą dziedziną, której świadomość “otwiera oczy” na drugiego człowieka. – zaczerpnięte z konferencji

Teacher Development Day już za nami. To był niezwykły i bardzo inspirujący dzień spędzony w towarzystwie niesamowitych ludzi- zarówno uczestników, mówców, jak i moich koleżanek- Joanny Leszkiewicz i Agnieszki Mirowskiej- współorganizatorek z ramienia IATEFL Poland. Podczas konferencji poruszyliśmy wiele ciekawych aspektów dotyczących komunikacji, a to wszystko dzięki wspaniałym ludziom, którzy dzielili się swoją wiedzą z innymi. Poniżej krótkie podsumowanie:

Prof. Alicja Gałązka mówiła o technicznych aspektach komunikacji, ale oprócz wielu ciekawych treści, zwróciła uwagę na bariery komunikacyjne wg Thomasa Gordona, a wśród nich, między innymi znalazło się między innymi uspokajanie, współczucie, pocieszanie- jako aspekty (przynajmniej dla mnie) absolutnie nieoczywiste. Co więcej, prof. Gałązka poruszyła również temat pozycji percepcyjnych oraz selektywnej percepcji, który uświadamia nam, że sytuacja życiowa, w której się znajdujemy istotnie wpływa na to, co zauważamy (przykład: jeśli chciałabym zmienić samochód na Opel Corsa, wszędzie zauważam samochody tego modelu :))

Ja sama mówiłam o modelu kwadratu komunikacyjnego Szhultza von Thuna oraz okna Johari – dwóch konceptach, które poszerzają naszą świadomość komunikacji z innymi. Model kwadratu komunikacyjnego zakłada, że każdy z nas słyszy i mówi (odbiera i nadaje komunikat) na czterech płaszczyznach, a ważne jest to, by uświadomić sobie, którym uchem, czyli na której płaszczyźnie, słyszymy najsilniej. Obiecałam, więc odsyłam do bardzo ciekawej publikacji, w której znajduje się wykorzystany w mojej prezentacji test słuchu. O oknie Johari możecie przeczytać tutaj.

Katarzyna Gala z ogromną dawką pozytywnej energii podała nam sytuacje z życia wzięte i “włożyła” w model kwadratu komunikacyjnego. Wspaniałe i ogromnie odciążające było móc usłyszeć, że jesteśmy tylko ludźmi i popełniamy błędy. Warto to sobie uświadomić, szczególnie, gdy w pracy nauczyciela czy metodyka oczekuje się od nas bycia ekspertem w wielu dziedzinach (na czele z komunikacją :))

Kasia Olichwier- Bendig podzieliła się z nami niesamowicie ciekawymi pomysłami na zaopiekowanie się samymi sobą. Klucz to dobra organizacja i umiejętność wygospodarowania i nazwania czasu dla siebie. Mój ulubiony pomysł to codzienna chwila na refleksję zaczynającą się od słów: Jestem dumna…, jestem wdzięczna…, jestem chętna… oraz 15 minut refleksji “czego ja chcę od danej sytuacji” wg Mamy Geny, gdzie po 5-7 minutach pojawiają się pomysły nieoczywiste, a nasza kreatywność się uwalnia. Kasia zachęciła nas również do założenia “zeszytu sukcesów”, w którym, by się podbudować, należy codziennie wpisać choćby małe rzeczy, których danego dnia dokonaliśmy.

Katarzyna Świeca (Pearson) zwróciła uwagę na rolę komunikacji niewerbalnej w procesie komunikacji (w tym roli emocji), a także opowiedziała o oszczędności poznawczej- pułapkach myślowych, poprzez które możemy pominąć ważne informacje albo w sposób “zniekształcony” odbierać rzeczywistość. Zostaliśmy również zachęceni do tego, by “oswoić warana”, czyli otworzyć się na obserwację siebie z szerszej perspektywy (na nasze myśli automatyczne czy nasze emocje i uczucia) w procesie komunikacji z innymi.

Daniel Starski podkreślił wychowawczą rolę każdego nauczyciela i zachęcił do alternatywnego, szerszego podejścia do komunikacji z uczniami. Pokazał również, jak ważne są relacje w procesie nauczania. Dzięki jego prezentacji , mogliśmy zainspirować się pomysłami na projekty interdyscyplinarne, które angażują uczniów.

Dagmara Nasulicz mówiła o technikaliach komunikatu wg Porozumienia Bez Przemocy (NVC) oraz pokazała nam jak trójkąt dramatyczny przekuć w trójkąt wygrywający – czyli jak z roli kata, ofiary i ratownika przejść do porozumienia opartego na podstawach osoby wrażliwej, asertywnej i opiekuńczej. Dowiedzieliśmy się także o strategii “schodów do nieba”, która oprócz dostrojenia emocji do rozmówcy zakłada kontakt, rozmowę, ustalenia, które budują most porozumienia na przyszłość.

Karolina Maliszewska (OUP) niesamowicie “otworzyła” nam głowy, pokazując dwa podejścia- nastawienie na rozwój i nastawienie na trwałość- wg teorii Carol Dweck, które wpływają na odbieranie przez nas komunikatów. Pokazała również, jak we właściwy sposób formułować informację zwrotną do ucznia, by była tą rozwojową i wartościową. Dowiedzieliśmy się również, że prawdziwa siła tkwi w pozytywnych wzmocnieniach, oraz, że, warto jest nauczyć się akceptować błąd i porażkę jako element procesu uczenia (się).

Jeszcze raz, bardzo serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom za obecność w ten ciepły i słoneczny sobotni dzień, a mówcom i Joasi i Agnieszce, które wspólnie ze mną stworzyły to wydarzenie jestem bardzo wdzięczna za finalny bardzo wartościowy kształt tego wydarzenia. Mamy nadzieję, że następnym razem zobaczymy się, już tradycyjnie, we Wrocławiu i porozmawiamy o tym wydarzeniu przy filiżance dobrej kawy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Close

O mnie

Magdalena Kaźmierkiewicz

Prywatnie - mama Małej Despotki (Karolki) i Pana Radosnego (Joachima) oraz żona Piotra, który wciąż inspiruje mnie do działania. Z wyboru - metodyk nauczania języków obcych (TE Sokrates), z pasji - twórca programów szkoleniowych (PASE 2018-19, IATEFL Poland 2019-). Nigdy nie brakuje mi pomysłów i energii, choć kawę uważam za napój życia :) Współtwórczyni startupu Fairylane - laboratorium twórczości aplikacji mobilnych do nauki języków. Na łamach bloga chciałabym podzielić się z Tobą wybranymi aspektami swojej pracy, a także osobistymi przemyśleniami. Miłej lektury!

Archiwa