Edukacja zdalna a zaburzenia koncentracji uwagi

 Moja córka ma zaburzenia koncentracji uwagi. W jaki sposób pomóc jej, jak zorganizować środowisko pracy, aby praca przy komputerze pozwalała jej skupić się na zadaniach do wykonania?

– Edyta, mama Zuzi (10 lat)

MK: Taki problem jak opisany powyżej dotyka wielu dzieci i rodziców. Jakkolwiek edukacja zdalna jest obecnie jedynym bezpiecznym rozwiązaniem pozwalającym na kontynuację procesu nauczania, tak, niestety jej forma – czyli spędzanie kilku godzin dziennie przed ekranem – jest zdecydowanie niekorzystna dla zdrowia dzieci, tym bardziej tych, które mają zaburzenia koncentracji uwagi. Jak pokazują badania, wpływ niebieskiego światła wydzielanego przez ekrany nie sprzyja koncentracji, ani nie pozwala mózgowi trwać w tak naturalnych procesach poznawczych (tu znakomitą lekturą na ten temat są publikacje prof. Manfreda Spitzera, np. „Cyfrowa demencja”). Niemniej, z racji wyjątkowej sytuacji, w jakiej się obecnie znajdujemy, należy ograniczyć córce ilość wszelkich bodźców oraz zadbać o regularne przerwy w pracy tak, by mogła chwilę odpocząć. Kącik do pracy powinien zawierać wyłącznie niezbędne elementy do wykonania zadania, czyli w tym przypadku komputer i np. papier, coś do pisania – bez jakichkolwiek innych przedmiotów. Zazwyczaj dzieci wymagają przypomnienia o tym, że należy się skupić na zadaniu (częstotliwość i forma przypominania jest zależna od stopnia, w jakim dziecko się dekoncentruje). W przypadku zdalnej formy nauczania, kiedy nie ma bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, warto również dać sobie i dziecku prawo do tego, że obecne funkcjonowanie z wielu powodów nie musi być tak efektywne jak to w tradycyjnej, bardziej przyjaznej dla dzieci wersji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Close

O mnie

Magdalena Kaźmierkiewicz

Uwielbiam być metodykiem. Im dłużej wykonuję tę pracę, tym większą upatruję w niej odpowiedzialność, wielowymiarowość i przestrzeń do rozwoju wszelkich kompetencji z pogranicza życia zawodowego i prywatnego. Każde spotkanie w metodycznej przestrzeni, zazwyczaj zagospodarowanej tematem efektywnego (i czasem efektownego też) nauczania jest okazją do refleksji, lekcji i działań ku temu, by jakość edukacji językowej była coraz lepsza. Moją misją jest towarzyszenie drugiemu człowiekowi w procesie rozwoju. Będąc metodykiem i pracując z nauczycielami, właścicielami szkół językowych, NGOsami, czy uczniami i ich rodzicami, mogę to robić nieustannie :) Współpracuję z IATEFL Poland - jako członek Zarządu ds. międzynarodowych i Teacher Development SIG co-ordinator, współpracowałam także z PASE (projektowo, m. in. jako koordynator merytoryczny konferencji). "Po godzinach" rozwijam Fairylane - współtworzony przeze mnie startup, w którym powstają nowoczesne rozwiązania do efektywnej nauki języków. Bardzo bliskie mi jest wspieranie nauczycieli i metodyków w dążeniu do dobrostanu, a także pomoc nauczycielom na początku swojej drogi zawodowej - tak, by czuli się zaopiekowani i wyposażeni w praktyczne narzędzia niezbędne w ich pracy. Na łamach bloga chciałabym podzielić się z Tobą wybranymi aspektami swojej pracy, a także osobistymi przemyśleniami. Miłej lektury!

Archiwa