Pre-feedback, feedback…i jeszcze raz feedback!

W miniony weekend (tj. 12. maja 2018 r.) miałam ogromną przyjemność wygłosić swoją pierwszą prezentację na Europejskim Kongresie Językowym PASE. Było to bardzo inspirujące przeżycie. Na swój debiut wybrałam temat dotyczący feedbacku po hospitacji. To ważne, by zadbać o tą część rzemiosła metodyka. Hospitacje są bowiem stresującym elementem pracy w szkole językowej, zarówno dla nauczycieli jak i metodyków. Co więcej, nauczyciele nierzadko robią wszystko, by tych hospitacji uniknąć, bądź uważają, że nie mają one większej wartości poza „zwykłą” kontrolą. Z drugiej strony metodykowi, często z braku czasu, również zdarza się uwypuklić kontrolną funkcję hospitacji, nie dając później rozwojowego feedbacku, tak kluczowego dla funkcjonowania szkoły i zatrudnionego w niej zespołu. Jak więc przełamać bariery po obu stronach? Jak sprawić, żeby zarówno nauczyciel jak i metodyk odkryli wartość jaką niesie ze sobą dobrze przeprowadzona hospitacja, której celem jest rozwój osobisty nauczyciela?

Zaczęłam od przykładu jak tego nie robić 🙂 A przykład był z życia wzięty. Z mojego życia 🙂 Jak wiecie, jestem mamą trzymiesięcznej Karoliny. Nie dalej jak tydzień temu zgłosiłam się po poradę dla młodego rodzica. Osoba do której się zwróciłam jest uznanym i certyfikowanym ekspertem w swojej dziedzinie. Można powiedzieć nawet, że autorytetem. Jakież było moje zdumienie, gdy od samego początku mojej wizyty byłam bombardowana werbalnie i niewerbalnie negatywnymi informacjami. Krytyce poddana zostałam cała ja. Krytyka była miażdżąca, a najbardziej bolał język ciała tej Pani. Ciągłe cmokanie, kiwanie głową i opadające ręce z każdą minutą spotkania odbierały mi pewność siebie. Co więcej, podczas naszego spotkania Pani odbierała telefony, a nawet „na chwilkę” wyszła… A ja na koniec za to wszystko jeszcze zapłaciłam…

Jeśli przed tą wizytą miałam jeszcze jakieś wątpliwości, czy temat mojego wystąpienia nie jest zbyt oczywisty, to po tym spotkaniu wiedziałam, że właściwe dawanie informacji zwrotnej dotyczy każdego człowieka. I nawet autorytet w swojej dziedzinie może mieć na tym polu spore braki… Moją odpowiedzią na taki stan rzeczy jest skuteczny, trójstopniowy feedback. W kolejnych wpisach przedstawię zatem schemat tego jak dawać skuteczną i rozwojową trzystopniową informację zwrotną po hospitacji, ale także jak w nieoczywisty sposób czuwać nad rozwojem językowym i postępami Słuchacza.

Postaram się wreszcie wytłumaczyć czym jest pre-feedback, co ma wspólnego z redukcją stresu nauczyciela i jak pomaga „podłączyć nauczyciela z powrotem do prądu”. Dalej przedstawię narzędzie do wizualizacji obszarów pracy nauczyciela z elementami oceniania kształtującego, czyli feedbackową mapę myśli. Na koniec przypomnę zasady NVC (komunikacji bez przemocy) – do wykorzystania podczas rozmowy pohospitacyjnej.

Zapraszam do lektury już wkrótce! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Close

O mnie

Magdalena Kaźmierkiewicz

Prywatnie - mama Karolki i żona Piotra, który wciąż inspiruje mnie do działania. Z wyboru - metodyk nauczania języków obcych (TE Sokrates), z pasji - twórca programów szkoleniowych (PASE 2018-19, IATEFL Poland 2019-). Nigdy nie brakuje mi pomysłów i energii, choć kawę uważam za napój życia :) Współtwórczyni startupu Fairylane - laboratorium twórczości aplikacji mobilnych do nauki języków. Na łamach bloga chciałabym podzielić się z Tobą wybranymi aspektami swojej pracy, a także osobistymi przemyśleniami. Miłej lektury!

Tagi

Archiwa