Rozgrzewka językowa

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że podczas ważnego wystąpienia lub rozmowy plątał Ci się język? Miałeś/aś myśli ostre jak brzytwa, ale nie im bardziej się starałeś/aś, tym gorzej to wychodziło? Chyba każdy z nas tego doświadczył. I wiesz co? Zdarza się to także Twoim uczniom. Niejednokrotnie w stresującej chwili widzimy jak gadatliwe dotąd dzieci zapominają języka w buzi, jak próbując coś powiedzieć a to seplenią, a to jąkają się… Być może część z Was pamięta taki program w TVP „Gimnastyka buzi i języka”. Niektórzy nawet mają przyjaciół, którzy w nim wystąpili 🙂 Choć program mógł wydawać się trochę dziwny /zabawny, to cel jaki mu przyświecał był niewątpliwie słuszny – doskonalenie umiejętności mówienia za pomocą ćwiczeń buzi i języka.

Dziś wiem, że taki program przydałby się w wersji anglojęzycznej! Wiem też, że wielu trudnościom można zaradzić wprowadzając na zajęciach (np. przed prezentacją projektów, czy wystąpieniem) rozgrzewkę językową. Rozgrzewać nasz aparat mowy trzeba. Mięśnie twarzy czy język, tak jak każdy mięsień, powinny być przygotowany na obciążenia, które zaistnieją podczas treningu (u nas lekcji). To tak jak w sporcie – trenerzy czy rehabilitanci od lat przekonują ćwiczących jak ważną rolę pełni rozgrzewka w każdej planowej aktywności fizycznej. W nauczaniu języków obcych pełni ona rolę pomocy w zdobyciu przez uczniów pewnej elementarnej biegłości w zakresie sprawności mówienia.

By pomóc Wam zatem w przygotowaniu rozgrzewki poniżej zamieszczam zebrane z wielu źródeł przykłady ćwiczeń buzi oraz języka + kilka językołamaczy na rozluźnienie atmosfery na zajęciach.

Exercises for the lips

Pass the pens and pencils please.

Picking pickles poses problems.

Apparently the representative is appealing for support.

The apples appear to be dropping haphazardly.

The stupid spider disappeared into the upturned barrel.

The perspiring pianist performed perfectly.

Betty backed a better batch of buns.

Bobby burst the big blue balloon.

Please pack and post the parcel.

I bought a book about a boy who became a prince.

Why will you worry?

Exercises for the tongue

Leave the lazy lion alone.

If you delay longer we’re likely to be late.

The dull light from the candle burned slowly in the lamp.

Lie on your pillow and swallow the pill.

The lorry was filled with bullion valued at the million lire.

Don’t Touch those taps till I return.

Shall we shut the shop.

Take a tube to Tawkesbury.

I got we while I was out.

Let’s eat a lot’s of tomatoes today.

He wrote his diary until dinner was ready.

The choir came carolling at Christmas.

Rubber baby buggy bumpers.

Tong-twisters

She sells seashells by the seashore.
The shells she sells are surely seashells.
So if she sells shells on the seashore,
I’m sure she sells seashore shells.

Five fresh fish specials daily.

Unique New York
New York’s Unique
You know You need Unique New York.

Six sticks shifts stuck shut.

Another long block of non-stop rock.

I slit the sheet, the sheet I slit;
And on the slitted sheet I sit.

A skunk sat on a stump and thunk the stump stunk,
but the stump thunk the skunk stunk.

A Tudor who tooted a flute
tried to tutor two tooters to toot.
Said the two to their tutor,
„Is it harder to toot
or to tutor two tooters to toot?”

I am not the pheasant plucker,
I’m the pheasant plucker’s mate.
I am only plucking pheasants
’cause the pheasant plucker’s running late.

Many an anemone sees an enemy anemone.
Imagine an imaginary menagerie manager
imagining managing an imaginary menagerie.

She stood on the balcony,
inexplicably mimicking him hiccoughing,
and amicably welcoming him home.

Peter Piper picked a peck of pickled peppers.
Did Peter Piper pick a peck of pickled peppers?
If Peter Piper Picked a peck of pickled peppers,
Where’s the peck of pickled peppers Peter Piper picked?

Red lorry, yellow lorry.

Which wristwatches are Swiss wristwatches?

How much wood would a woodchuck chuck
If a woodchuck could chuck wood?
He would chuck, he would, as much as he could,
And chuck as much as a woodchuck would
If a woodchuck could chuck wood.

Mam nadzieję, że przykłady będą dla Was pomocne! 🙂

3 thoughts on “Rozgrzewka językowa”

  1. I believe that is one of the such a lot important information for me.
    And i’m satisfied studying your article. However wanna remark on some common things, The web site style is perfect, the articles is really nice : D. Good activity, cheers

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Close

O mnie

Magdalena Kaźmierkiewicz

Uwielbiam być metodykiem. Im dłużej wykonuję tę pracę, tym większą upatruję w niej odpowiedzialność, wielowymiarowość i przestrzeń do rozwoju wszelkich kompetencji z pogranicza życia zawodowego i prywatnego. Każde spotkanie w metodycznej przestrzeni, zazwyczaj zagospodarowanej tematem efektywnego (i czasem efektownego też) nauczania jest okazją do refleksji, lekcji i działań ku temu, by jakość edukacji językowej była coraz lepsza. Moją misją jest towarzyszenie drugiemu człowiekowi w procesie rozwoju. Będąc metodykiem i pracując z nauczycielami, właścicielami szkół językowych, NGOsami, czy uczniami i ich rodzicami, mogę to robić nieustannie :) Współpracuję z IATEFL Poland - jako członek Zarządu ds. międzynarodowych i Teacher Development SIG co-ordinator, współpracowałam także z PASE (projektowo, m. in. jako koordynator merytoryczny konferencji). "Po godzinach" rozwijam Fairylane - współtworzony przeze mnie startup, w którym powstają nowoczesne rozwiązania do efektywnej nauki języków. Bardzo bliskie mi jest wspieranie nauczycieli i metodyków w dążeniu do dobrostanu, a także pomoc nauczycielom na początku swojej drogi zawodowej - tak, by czuli się zaopiekowani i wyposażeni w praktyczne narzędzia niezbędne w ich pracy. Na łamach bloga chciałabym podzielić się z Tobą wybranymi aspektami swojej pracy, a także osobistymi przemyśleniami. Miłej lektury!

Archiwa