Zanim zaczniesz kurs…

Często zdarza się, że gdy zaczynamy zajęcia z grupą nastolatków lub studentów, ich nadrzędną motywacją do uczestnictwa w naszych zajęciach jest konieczność ich zaliczenia, zdania egzaminu lub wola rodziców (i nierzadka jeszcze zależność finansowa). Oczywiście, mówimy tutaj o motywacji zewnętrznej, ale na dłuższą metę, choć, może być niebywale skuteczna, nie wpływa ona pozytywnie ani na nastawienie do samego procesu uczenia się, ani na rzeczywistą chęć przyswajania (i współtworzenia) treści przez uczniów. Jak więc, mimo wszystko, pomóc sobie i uczniom wzbudzić tę wewnętrzną motywację? Początek roku na uczelniach wyższych i w szkołach językowych jeszcze przed nami. Myślę, że to dobry moment, by przemyśleć kilka kwestii, by nasze spotkania z Słuchaczami czy Studentami przebiegały sprawnie, przyjemnie, a także, po prostu, z szacunkiem do naszego wspólnego czasu 🙂 Poniżej kilka wskazówek:

Po pierwsze zapytaj ich dlaczego tu są. Ale tak naprawdę „dlaczego?”. Otwórz się również na słuchanie, często niełatwych do przyjęcia zdań. Możesz poprosić, by uczniowie, anonimowo, napisali na kartkach odpowiedź na to pytanie, a Ty następnie przeczytasz ich motywacje na forum. Bez oceniania. Będziesz wówczas świadoma/y tego na ile Twoi Słuchacze są świadomi po co są na Twoich zajęciach i jak tym zarządzić.

Po drugie, poproś, by zanotowali sami dla siebie, po co chcieliby tu być (jeśli wogóle).

Po trzecie, po przedstawieniu planu pracy, poproś, by każdy z uczestników sformułował cel językowy, a w trakcie roku do niego wracał.

Po czwarte, zadbaj o zaspokojenie swojej potrzeby sensu. Oprócz konieczności zaspokojenia potrzeb materialnych, dobrze dla nas, gdy wiemy po co coś robimy, zanim się wypalimy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Close

O mnie

Magdalena Kaźmierkiewicz

Uwielbiam być metodykiem. Im dłużej wykonuję tę pracę, tym większą upatruję w niej odpowiedzialność, wielowymiarowość i przestrzeń do rozwoju wszelkich kompetencji z pogranicza życia zawodowego i prywatnego. Każde spotkanie w metodycznej przestrzeni, zazwyczaj zagospodarowanej tematem efektywnego (i czasem efektownego też) nauczania jest okazją do refleksji, lekcji i działań ku temu, by jakość edukacji językowej była coraz lepsza. Moją misją jest towarzyszenie drugiemu człowiekowi w procesie rozwoju. Będąc metodykiem i pracując z nauczycielami, właścicielami szkół językowych, NGOsami, czy uczniami i ich rodzicami, mogę to robić nieustannie :) Współpracuję z IATEFL Poland - jako członek Zarządu ds. międzynarodowych i Teacher Development SIG co-ordinator, współpracowałam także z PASE (projektowo, m. in. jako koordynator merytoryczny konferencji). "Po godzinach" rozwijam Fairylane - współtworzony przeze mnie startup, w którym powstają nowoczesne rozwiązania do efektywnej nauki języków. Bardzo bliskie mi jest wspieranie nauczycieli i metodyków w dążeniu do dobrostanu, a także pomoc nauczycielom na początku swojej drogi zawodowej - tak, by czuli się zaopiekowani i wyposażeni w praktyczne narzędzia niezbędne w ich pracy. Na łamach bloga chciałabym podzielić się z Tobą wybranymi aspektami swojej pracy, a także osobistymi przemyśleniami. Miłej lektury!

Archiwa