Kolektywne pobudzenie do myślenia przekłada się na bardziej przychylne spojrzenie na innych uczestników i pozytywnie wpływa na indywidualne poczucie wartości.
Po tym, jak grupa się poznała, przeszła fazę burzy, unormowała się, przyszedł czas na kreatywne działanie (ang. performing). Nawet w „problematycznych” grupach jest taki moment, gdy mimo poczucia trudności, grupa zaczyna pracować. To wspaniały czas! 🙂 Warto wówczas z większą uwagą pracować nad potencjałem twórczym grupy i zrobić kilka ćwiczeń na kreatywność. Kolektywne pobudzenie do myślenia przekłada się bowiem na bardziej przychylne spojrzenie na innych uczestników i pozytywnie wpływa na indywidualne poczucie wartości. Co ważne, choć wiele osób uważa, że wymyślanie coraz to nowych rozwiązań na pozornie błahych rzeczach nie ma sensu, albo, że nie potrafią, zapewniam – to ma sens i tak, potrafią. Kreatywność jest jak mięsień, można ją ćwiczyć 😉
Zacznijmy od definicji… Jak podaje www.neuropedagogika.org – kreatywność (postawa twórcza; od łac. creatus czyli twórczy) jest to proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Kreatywność jest zatem ściśle związana z wprowadzeniem czegoś nowego. A gdzie, jak nie podczas nauki, wprowadzanie czegoś nowego ma większego przełożenia na rezultaty? Poniżej przedstawiam zatem dwa pomysły na kreatywne ćwiczenia z grupą:
„Superbohaterowie”
- Wybieramy problem i trzech, dowolnych superbohaterów
- Wymieniamy cechy superbohaterów (ok 5 min)
- Odpowiadamy na pytanie – Jak dany bohater poradziłby sobie z danym problemem ze względu na swoje atrybuty? Proponujemy wachlarz rozwiązań
- Wybieramy akceptowalne rozwiązania
- Zamieniamy nieakceptowalne rozwiązania w akceptowalne
- Ćwiczenie wykonujemy z uczniami z podziałem na małe grupy (np. jedna grupa ma przydzielonego jednego superbohatera)
To ćwiczenie, oprócz kreatywności, ćwiczy umiejętność współdziałania między członkami grupy. Pamiętajmy, w pomysłach ilość naturalnie przekuwa się na jakość! Niemniej, ważne jest też to, jaką atmosferę zbudujemy przed wykonaniem tego ćwiczenia, by uczestnicy nie wstydzili się pomysłów, które mogą uznać za niedorzeczne.
„Zaczarowany wehikuł”
- Najpierw dzielimy uczniów na grupy, a każdej grupie dajemy ten sam zestaw przedmiotów – np. kartkę papieru, klej i nożyczki.
- W kolejnym kroku wybieramy zadanie, żeby np. skonstruować maszynę do przemieszczania się w czasie, najbardziej funkcjonalny / oryginalny przedmiot itd.
- Na koniec dodajemy narrację do zabawy. Zadajemy uczniom pytanie: gdyby mieliby pojechać na bezludną wyspę na tydzień, to którą z tych rzeczy zabraliby i dlaczego (zastosowanie tej rzeczy)?
Pomysłów na ćwiczenie kreatywności jest oczywiście bardzo dużo. Tu, szczęśliwi, nie „the sky is the limit”. Tu limitem jest wyobraźnia, która przecież jest… nieograniczona 🙂 Najważniejszą rzeczą jest zatem to, by postarać się wyciszyć w uczniach głosy wewnętrznych krytyków, którzy będą oceniali ich pomysły. To jest prawdziwą blokadą kreatywności, nie jej brak!