
Mówią, że porażki uczą. Cudze – małym kosztem, własne – niestety najlepiej. Historia pomysłu na grę do nauki języka angielskiego ma w sobie po trochu z obu. W 2015 roku Mark Zuckerberg przyznał, że tworząc i rozwijając Facebook’a popełnili każdy możliwy błąd. Rok 2018 przyznał mu rację. I choć Facebook się obroni, to jest to dobry przykład na to, że o dzisiejszym sukcesie (lub jego braku) często decydują wczorajsze błędy. Pierwszy start-up (branża: fintech) mojego męża jest tego przykładem. Jeśli brniesz w coś, co czujesz że oddala Cię od miejsca, w którym chcesz być – zatrzymaj się! I nie ma znaczenia jak daleko dotarłeś. Wycofanie się po 4 latach pracy to trudna decyzja, ale dzięki niej mogliśmy razem zacząć coś, co daje nam radość. I choć tempo tworzenia aplikacji mobilnej własnym sumptem nie rzuca na kolana, to wierzymy że wreszcie idziemy dobrą drogą. Tyle słowem wstępu… Czym jest zatem „Jasper’s World”?
Każdy z nas widzi, że w dobie Internetu znajomość języka obcego jest kluczowa dla zbierania informacji, komunikacji i interakcji. Jest to umiejętność krytyczna dla świadomego uczestnictwa w procesach ekonomicznych i politycznych. W celu utrzymywania kontaktów, prowadzenia prac z globalnymi partnerami lub w celu realizacji zadań przez wielojęzyczne zespoły potrzebne jest medium rozumiane w miarę możliwości przez wszystkich. W chwili obecnej rolę takiego medium pełni język angielski.
Z doświadczenia (i książek) wiem natomiast, że przyswajanie języka obcego jest ściśle zależne od wieku. Łatwość, jaką obserwujemy u dzieci, wynika przede wszystkim z elastyczności aparatu mowy i słuchu. Skuteczność jest wyższa dopóki nie są one sztywno dostosowane do frekwencji dźwięków języka ojczystego. Dziecko w wieku przedszkolnym przyswaja język obcy szybciej i łatwiej aniżeli kilkunastolatek, który potrzebuje już udziału nauczyciela, a zatem zorganizowanej lekcji języka obcego. Młodsze dzieci mają zatem szansę nauczyć się języka obcego w sposób bardzo zbliżony do naturalnego, nie będąc świadome występowania procesu dydaktycznego.
Niestety owa „naturalność przyswajania” nie trwa przez całe życie. Za krytyczną granicę przyjmuje się 12 roku życia. O ile wcześniej dziecko w sposób naturalny opanowuje drugi język (często przez sam kontakt z tym językiem), o tyle dziecko po 12 roku życia do nauczki drugiego języka potrzebuje ćwiczeń. Nawet przebywanie w środowisku obcojęzycznym jest tylko czynnikiem sprzyjającym, ale samo w sobie może już nie wystarczyć.
Praca nauczyciela/lektora utwierdziła mnie w przekonaniu, że czynnikiem sukcesu w nauce języka obcego jest motywacja, która materializuje się w chęci do pokonywania trudności. Niestety w okresie największych możliwości przyswajania języka motywacja do nauki jest albo nieświadoma albo stosunkowo niska. Powoduje to wystąpienie paradoksu, gdzie naturalne umiejętności językowe są nijako zaprzepaszczone przez brak zrozumienia celowości, a zatem i brak motywacji, w nauce języka obcego u dzieci. Silna i trwała motywacja do uczenia się jest bowiem cechą charakterystyczną dla uczniów dorosłych niż dla dzieci. Dlatego motywację u dzieci należy rozsądnie stymulować, zachowując w pamięci, że dzieci mają zdolność zniechęcania się przy pierwszych trudnościach, co ostatecznie może być przyczyną rezygnacji z nauki.
Wychodząc powyższym potrzebom na przeciw postanowiliśmy stworzyć mobilną platformę do nauki języków obcych „Jasper’s World„. Założeniem projektu jest efektywna nauka języka poprzez zabawę. Projekt będzie oparty o zróżnicowane tryby rozgrywki wplecione w scenariusz opowieści. Łącznikiem jest postać głównego bohatera – dinozaura o imieniu Jasper. To właśnie jego historia ma uczynić naukę przyjemną. Docelowo platforma ma być zatem cyklem gier edukacyjnych dostosowanych poziomem zaawansowania językowego do poziomu uczestnika.
W chwili obecnej stworzyliśmy MVP, które można porównać do multimedialnych fiszek. Moduł nauki jest całkowicie darmowy 🙂 Sercem gry jest moduł służący do nauki poprawnej wymowy. Tylko poprawnie wypowiedziane słowa lub zdania pozwalają na kontynuację (zaliczenie zadania, zdobycie punktów itd.). Wykorzystanie telefonu jako kontrolera dotykowego z mikrofonem, za pomocą którego dziecko wykonuje ćwiczenia ma na celu wymuszenie na dziecku dbałości o poprawność wymowy słów w języku obcym. Póki co tylko tyle. O dalszych planach, wykonanych pracach i dodanych nowościach będę informować. Obiecuję.
A już dziś zachęcam by odwiedzić naszą stronę w sklepie Google Play. Jeśli podoba Ci się nasza idea – udostępnij ją dalej lub oceń aplikację. Niech nauka języków będzie darmowa. Dla wszystkich 🙂